er en samling vilde og hede historier, der giver fanden i alle konventionelle forestillinger om sex. Hovedsagen er ekstasen, når sluserne åbnes hos hende, hos ham. De kan være en eller to eller flere – under alle omstændigheder er der tryk på.
Når hans elskede på uforklarlig vis har fået tre pragtfulde bryster, og han selv er blevet udrustet med mere, end et enkelt kvindehjerte kan begære. Eller når hun besøger en sauna for mænd uden at blive smidt ud – eller simpelthen åbner frakken og afslører overraskelser uden for café-ruden. Der er hed erotik i Bangkok, de vildeste drømme bliver virkelighed på en græsk ø. Der kan også opstå en ægte varmeudvikling hen over frysedisken i supermarkedet.
Uddrag af Smagen af dig
Han planter et par store varme læber på mine, og vi kysser morgensurheden til morgensødme, vi kysser og klamrer os til hinanden som var det vores sidste dag. Eller den første. For mig er det den første dag i noget vigtigt, det er jeg sikker på.
Titelnovellen om Mathilde og Max ‘Smagen af dig’
Jeg kaster mig ind til den store bløde krop, gemmer mig ved hans varme hals, der lugter af smøger og sved. Han giver en lille snurrende lyd fra sig. Så triller vi om på siden, og ser på hinanden. Han har sammenvoksede sorte bryn over de brune øjne. Næsen er stor og lige, og munden rød og fyldig. Ligesom kinderne. De går måske lidt ud i ét med halsen. Vi ser og ser på hinanden. Vi flytter ikke øjnene, kigger bare.
Så rejser jeg mig langsomt og lægger mig på knæ. Kysser ham fra munden og nedefter, små varme trutkys, der får ham til at spinde. Jeg trækker buksernes lynlås ned i små ryk som om der var mystiske ting gemt bag den, og åbner for herlighederne. Der er godt nok tryk på dernede, jeg kysser hurtigt tilbage op ad maven, og lægger mig tæt ind til ham. Vi stikker samtidig hånden i hinandens bukser. Han stryger ned over min mave, lukker op, lirker en finger ind under trussekanten. Bølger af liderlighed skyller igennem mig, da hans varme fingre rører ved mit våde centrum. Jeg smelter, og skal lige til at slippe taget i det hele, give efter og give mig hen, da noget stort og mørkt og hæsligt slår ned og får mig til at stoppe op. Som når man bliver vækket af en drøm.
Hospitalet. Lægen. Underlivet. Jeg falder fladt om på ryggen:
„Jeg ved ikke om jeg tør,” gisper jeg.
„Tør? Hvordan tør?”
„Jamen jeg har lige været syg.”
„Syg? Har du haft en dårlig?”
„Ja. Altså nej: Underlivsbetændelse. Enogfyrre i feber. Jeg var indlagt.” Jeg lukker øjnene: „Jeg ved ikke om jeg tør få noget op i – altså dig. Op i mig.”
„Nå. Jamen så vender vi da bare kajakken!”
Mørket i soveværelset er massivt da I vågner. Stearinlyset er brændt ned, lysene på den anden side af havnen er slukket. Kun et par stjerner trænger igennem den åbne dør, hvor gardinet vifter dovent ind ad døren. Søvnigt strækker I jer ind imod hinanden, søger sammen i en doven omfavnelse, hvor tæer kilder fødder, hænder finder frem som efter mange års nærhed. Måske er I ikke to kroppe, men kun én, måske er der ikke to der trækker vejret, men kun ét stort åndedrag som er husets. Havet skyller op mod øens klippekyster, hjemmevant duver I ind mod hinanden, og lejrer arme og ben hvor det er behageligt. Ligger på siden, og vugger som både, der vugger mod bølgen. Dette er jeres hjem, lige her i mødet i natten. Han har givet dig det. Du mærker, at dit eget indre rummer lysten nu. Den er blevet en del af dig selv i stedet for noget, der kommer og går.
‘Huset’ Smagen af dig.
Bevægelserne bliver intensive, bølgen voldsommere, og da den rammer kysten og knuses mod klipperne, bruser nattekøligheden ind over jeres hud og trækker en prikkende dråberegn på kroppen. Dagen er forbi. Natten er ved at blive gammel.
Det var den sommer, jeg fik en tjans i køkkenet, hvor Selina arbejdede. Vores mor havde fået en kæreste, der boede i Spanien, og var ikke meget hjemme. Det passede mig fint at have huset for mig selv, men Selina syntes alligevel ikke jeg skulle være alene hjemme hele sommeren. Hun fik Drive In-restauranten til at antage mig som opvasker …
‘Undervisning’ Smagen af dig.
… Det jeg så var kokken, der greb fat om Selina, og lagde hende op på køkkenbordet. Der hvor han ellers stod og skar kødet ud. Hun lå på skrå, med hovedet halvt op ad væggen, mens han trak viskestykket væk fra bukselinningen, åbnede gylpen og stak den ind. Han bollede hende kort, effektivt, i næsten samme rytme, uden et ord. Ingen af dem sagde noget. Somme tider spændte hun kroppen op som en flitsbue og stønnede, og han udstødte et kort „Ah!” før han selv blev blød i knæene, og trak sig ud af hende. Bagefter kørte han sin hånd gennem hendes tætte lyse måtte, så nogle af hårene satte sig fast mellem hans fingre, og så rystede han hånden med hårene over kartoffelgryden, så de faldt derned. Hun lå lidt og stirrede som en glasdukke, før hun gled ned fra bordet, trak bukserne op og fik forklædet på plads nedover dem.
Jeg hadede ham. Jeg havde fantasier om at koge ham i hans egne store gryder …
Jeg er en elefant. Uden tøj på er jeg en gammel, rynket elefant. Desværre uden den ynde, elefanter som regel har. Huden ligger i alt for mange lag ud over hofter og ryg. Den hænger som ekstra bryster bagpå.
‘Damp’ Smagen af dig
Men selv elefanter skal have det godt en gang imellem. Det ved Gerda og jeg. Ikke fordi Gerda er nogen elefant, hun ligner nærmere end struds med sin lange hals og de ivrige hænder. Vi har vores faste badedag.
Ud til svømmehallen, hen til billetlugen og frem med rabatkortet. „Dampbad med det hele.” Svømmebad, sauna og varmt bassin. Nu skal Elsemarie nemlig have det godt.
Kritikken skrev …
Liselotte Wiemer, Weekend Avisen:
Tvekønnede i sig selv … frivole, fromme og ærbare i skøn forening; pikante uden at være poppede, blufærdige uden at være snerpede, frække uden at være platte. Sex er sjovt, faktisk. Vel at mærke sex på kryds og tværs, højkant og vandkant af køn, alder, vægt og geografisk beliggenhed. „Giv en mand frie hænder, og du har dem snart overalt,” sagde Mae West engang. Bente Clod er nu også meget god på frihånd. Sådan litterært betragtet.
John Chr. Jørgensen, Ekstra Bladet:
Bente Clod varierer fermt de saftige temaer, så vi aldrig havner i den forudsigelige tryghed, som plager den bløde porno. Forfatteren har det, der skal til i erotikkens kunst: håndelag.
Opus nr. 12, 2004:
Novellerne er næsten for gode til at holde for sig selv – de egner sig bestemt til højtlæsning i dobbeltsengen!
Marie Tetzlaff, Politiken:
… læseren er i en kamufleret pigekrop med i bøssesauna, i en gammel kvindekrop i svømmehal med saliggørende bruser (en af samlingens fineste små stykker), hele to gange på en græsk ø … Der er Taber-Thilde, der finder lykken på Roskilde Festival, og en beskrivelse af det elskende par, der blev overrasket af Vesuvs udbrud og derfor foreviget … Jo, vi kommer vidt omkring i de 14 noveller, der som sagt alle er vældig godt skrevet.